Näin turvaat tietosi ja vältät ei-toivottua markkinointia

Sinulle markkinoidaan lähes koko ajan jotain. Kaupallinen, organisoitu mainonta on yleensä helposti tunnistettavaa ja näkyvää, mutta yhtä hyvin se voi olla naamioitua: tarkoituksellista piilomainontaa, tuotesijoittelua, logojen ja iskulauseiden katunäkyvyyttä esimerkiksi vaatteissa ja liikkeiden muovikasseissa tai tuotemerkkien näyttämistä uutisissa. Naamioidulla markkinoinnilla on mahdollista mainostaa sellaisia tuoteryhmiä, joiden markkinointia on rajoitettu erilaisin säädöksin. Säädösten kiertäminen voi olla tahatonta ja johtua ajattelemattomuudesta tai suoranaisesta harkinnan puutteesta. Alkoholin, tupakkatuotteiden ja uhkapelien mainostusta säädellään tiukasti, mutta artikkeleiden kuvituskuvissa, televisio-ohjelmissa ja suoratoistopalveluiden videoissa kielletyt tuotteet vilahtelevat lähes luvan kanssa. Mainostulvalta ei voi välttyä, mutta sitä voi vältellä eikä siihen tarvitse hukkua.

Älä luovuta tietojasi tai suostu kaikkeen

Henkilökohtaisia tietoja vaaditaan meiltä niin monista lähteistä, että tietojen luovuttamiseen on helppo turtua ja antautua. Kaikki eivät edes ymmärrä, mitä seurauksia voi koitua harmittoman mobiilisovelluksen lataamisesta ja suostumuksen antamisesta, kun sovelluksen toimiminen edellyttää lupaa päästä käsiksi mobiililaitteen tietoihin. Vaikka sovelluksen tai ladatun ohjelmiston on toimiakseen saatava lupa tehdä laitteeseen muutoksia, luvan antaminen mahdollistaa tietojen kalastelun ja niiden väärinkäytön, joka kuitenkin oikeutetaan sopimustekstillä. Sopimusten ja ehtojen silmäileminen kannattaa aina, vaikka se tuntuu työläältä ja vie harmillisesti aikaa. Kaikkia sovellusten ja ohjelmistojen tekemiä ehdotuksia ei ole pakko hyväksyä. Monet mobiilipelit toimivat, vaikka niille ei antaisikaan lupaa käyttää puhelimen yhteystietoja. Jos taas joudut antamaan ohjelmiston toimittajalle oikeuksia, niitä on yleensä mahdollista rajoittaa ainakin siten, ettei ohjelmistolle anna lupaa lähettää tietoja koneelta käyttäjän tietämättä. Rajoittamalla ulkopuolisten osapuolten pääsyä henkilökohtaisiin tietoihisi suojelet myös lähipiirisi tietoja ajautumasta mainostajien ja väärinkäyttäjien käsiin. Ole erityisen tarkkana siitä, minne ja miten luovutat henkilöturvatunnuksesi, allekirjoituksesi, maksukorttiesi tietoja ja yhteystietojasi.

Käännä mainostulvan suuntaa

Saatat mielelläsi tarttua internetin tarjouksiin, mutta niistä on tärkeää tunnistaa, mitkä ovat todellisia ja mitkä pelkkiä keinoja tietojesi kalasteluun. Pidä henkilökohtainen sähköpostiosoitteesi erillään osoitteesta, johon suostut vastaanottamaan uutispostia ja tarjouksia esimerkiksi nettikasinoilta. Harkitse mitä tietoja jaat itsestäsi ja mitä nimikkeitä suostut mainostamaan sosiaalisten medioiden kanavilla. Näkemällä vaivaa säätämällä käyttämiesi kanavien yksityisyysasetuksia ja epäämällä nettiselaimilta tarkkaan kohdennettua mainontaa suojelet itseäsi myös ei-toivotulta mainonnalta.