Millainen nettisivu viehättää nykykuluttajaa

Kun potentiaalinen asiakas on saatu houkuteltua nettisivuille vaikkapa sosiaalisen median tai hakukoneoptimoinnin tai muun markkinoinnin kautta, on sivun ulkoasu ensimmäinen asia, jonka kuluttaja sivun avatessaan näkee. Tämä on hänen ensivaikutelmansa koko yrityksestä, ja tämän pohjalta hän luo mielikuvansa brändistä. Siispä nettisivuihin kannattaa todellakin panostaa – olishan hölmöä heittää hukkaan potentiaalisia asiakkaita vain siksi, että nettisivut näyttävät siltä kuin olisivat matkanneet aikakoneella suoraan ysäriltä.

Nykykuluttaja arvostaa modernia ilmettä. Tähtää siis yksinkertaisten, toisiinsa sopivien värien käyttöön ja selkeisiin fontteihin sekä muotoihin. Paintball -tyylisen väriräjähdyksen voi huoletta jättää sirkuspelleille. Valitse myös sivuston taustakuvaksi jokin yksinkertainen väri sen sijaan että panostaisit suureen, teemaan liittymättömään taustkuvaan, joka vie huomiota itse asialta eli sivustolta ja sen sisällöltä.

Muista, että yli puolet nettliikenteestä tapahtuu nykyisin älypuhelinten tai muiden älylaitteiden välityksellä! Jäsentele sivut siis sellaiseksi, että niitä on helppo käyttää niin tietokoneella kuin älylaitteillakin.

Modernista ilmeestä puheenollen: unohda kaikki turhuudet! Raskaat kehykset ja painikkeet sekä rumat taustakuvat saavat ilomielin jäädä sinne mistä tulivatkin, eli 2000-luvun alkuun. Nykykuluttajaa nämä eivät palvele ollenkaan, sillä ensinnäkin ne pidentävät sivuston latausaikoja roimasti ja toiseksi ne eivät usein skaalaudu mitenkään kauniin näköisesti älylaitteille, mikä saa sivuston näyttämään hölmöltä.

On totta, että monet nettisivustontarjoajat tarjoavat asiakkaidensa käyttöön huiman määrän ilmaiskuvia, mutta totuus on se, että kuvapankkikuvien käyttö ei anna yrityksestä kovinkaan ammattimaista kuvaa. Panosta siis sen verran, että otat tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta hyvälaatuisia kuvia, joita kehtaa esitellä nettisivuilla. Nykykuluttaja ei kuvia kaipaa liian suuressa mittakaavassa, joten niiden tarkoitus on lähinnä olla visuaalisesti miellyttäviä ja keventää tekstirakennetta.

Kuvista puheen ollen, personoi sivusto sellaiseksi, että sen työntekijät ovat merkittävässä roolissa. Kun asiakas näkee, kenen kanssa on tekemisissä, saa ostokokemus heti astetta henkilökohtaisemman tason. Ota työntekijöistä

siis edustavat kuvat ja jätä sivuille tilaa heidän tarinoilleen. Tämä myös lisää luotettavuutta, kun nähdään, että firman takana on oikeita ihmisiä!