Kasinoiden mainoskampanjat

Mainoskampanjat ovat kasinoille elintärkeitä asiakashankinta- ja tiedotuskanavia. Varsinkin nettikasinot ovat riippuvaisia kampanjoiden onnistuneesta toteutuksesta.

Kohderyhmät

Kuten kaikessa markkinoinnissa, on hyödyllistä segmentoida asiakasryhmät, joiden katsotaan kuuluvan kohderyhmään. Varsinkin nettipelien kohdalla kohderyhmä on sekä lainsäädännön että sukupuolten rooliodotusten muokkaama. Mainonta suunnataan sivustoille, jotka sisältävät kyseisten kohderyhmien suosimia aiheita. On luontevaa sijoittaa mainosmateriaalia esimerkiksi urheilusivustojen yhteyteen, jotka keräävät myös urheiluvedonlyönnistä ja muista taitopeleistä kiinnostuneita asiakkaita. Samoin livelähetykset tarjoavat hyviä markkinointimahdollisuuksia niiden kerätessä peliasiakkaita seuraajikseen. Suuret urheilutapahtumat ja -turnaukset ovat oivallisia tilaisuuksia tuoda tarjontaansa esille potentiaalisille pelaajille.

Yleisesti nettikasinomarkkinoinnin pääasiallisena kohderyhmänä pidetään miespuolisia täysi-ikäisiä henkilöitä, ikähaarukaltaan noin 18 – 60 vuotta. Heistä suurin osa on ainakin jossakin määrin kiinnostunut vedonlyönnistä sen eri muodoissa, eikä siitä ole kasinopeleihin pitkä harppa Rhapelius. Varsinkin ns. perinteiset kasinopelit kiinnostavat nettikasinot listaus, kuten pokeri ja Blackjack. Yhä enemmän nettikasinoiden asiakkaina on myös naisia, jotka keskittyvät hieman miehiä enemmän onnenpeleihin. Erilaiset arvonnat, rahapelikoneista ennestään tutut pelit, nettiarvat, ruletti.

Tärkeää on siis löytää markkinointiin oikea foorumi, jossa potentiaaliset asiakkaat käyvät säännöllisesti ja ovat avoimia uusille peliehdotuksille. Pelisivuston jo olemassa oleville asiakkaille on helpompaa kertoa tarjouksista ja kampanjoistahttps, kun annetuilla yhteystiedoilla voi kohdentaa markkinoinnin suoraan asiakkaalle, jonka tiedetään etukäteen olevan kiinnostunut pelitarjonnasta. Hiljaiseloa viettäneille asiakkaille voi lisäksi lähettää “herätystäkyjä”, joilla on hyvä aktivoida ja muistuttaa tarjonnasta.

Ulkoasu

Graafinen ulkoasu on erityisen tärkeä. Asiakkaan huomion kiinnittäminen on mediassa saatava erottumalla kaikesta muusta runsaasta tarjonnasta. Nettikasinoiden on muiden yritysten tapaan luotava itselleen mediaimago, joka auttaa sitä erottautumaan muista peliyhtiöistä ja helpottaa asiakkaidensa valintaa. Markkinointimateriaalin on oltava laadultaan korkeatasoista ja sisällön helposti ymmärrettävää – asiakkaan on nähtävä heti, mitä hänelle tarjotaan ja miten hänen tulee toimia tarjotun edun saadakseen. Ulkoasun on oltava houkutteleva ja sisältöön nivoutuvaa. Sen on viestittävä grafiikallaan pelin ominaisuuksista ja herätettävä tunnetiloja, jotka aktivoivat osallistumaan pelitapahtumaan. Yritys kommunikoi ja kertoo itsestään markkinoinnin avulla ja käyttää mainoksia käyntikorttinaan.

Kasinoiden markkinoinnin pääelementit ovat siis oikea foorumi ja ajoitus, erottautuminen, huomion kiinnittäminen, helppous ja nopeus.