Hakukoneoptimointi osana markkinointia

Hakukoneoptimointi kasvattaa suosiotaan jatkuvasti, eikä ihmekään, ovathan sen tulokset jotakin sellaista, mihin jokainen yrittäjä tähtää. Hakukoneoptimointi tähtää siihen, että hakiessa tietyillä hakusanoilla, on sivustosi hakutulosten kärjessä, mikä saa kuluttajan todennäköisimmin valitsemaan sen muiden joukosta. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty, muuttavathan hakukoneet algoritmejaan jatkuvasti. Mitään rakettitiedettä se ei kuitenkaan ole, vaan muutaman vinkin avulla onnistuu hakukoneoptimointi keneltä tahansa.

Mitä hyötyä hakukoneoptimoinnista on minulle ja yritykselleni?

Hakukoneoptimointi, luonnollisesti, ohjaa asiakkaita sivustollesi. Sillä on kuitenkin muitakin ehdottoman hyviä puolia, joista ei kannata jäädä paitsi.

Ensimmäinen ja olennaisin piirre on näkyvyyden kasvaminen. Kun sivuston sijoitus hakukoneessa nousee, nousee samalla myös luotto. Kuluttaja valitsee mieluiten hakutulosten kärjessä olevan sivuston, sillä kokee sen olevan luotettavin. Siispä hakukoneoptimointi tarjoaa tavan erottua kilpailijoista ja saada lisää näkyvyyttä.

Luonnollinen jatkumo kasvaneelle näkyvyydelle ja asiakkaiden löytämiselle sivustolle on kasvanut myyntien määrä mikä tarkoittaa myös kasvaneita tuloja. Siispä hakukoneoptimointi on oikein edullinen tapa kasvattaa myyntiä hetkessä, ja tämähän on jokaisen yrittäjän tavoite!

Kun asiakas löytää tiensä sivustollesi, löytää hän samaa reittiä tiensä myös muhin markkinointikanaviisi, kuten sosiaalisen median tileille. Tämä tietenkin edellyttää, että itse nettisivusto on niin houkuttelevan näköinen, että asiakas haluaa käyttää aikaansa tehdäkseen tarkempaa tuttavuutta sen kanssa.

Kasvaneen asiakasmassan avulla voit luoda dataa myöhempää käyttöä vaerten ja käyttää saamiasi tuloksia yrityksen, tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Asiakkaiden liikehdintää sivustolla voidaan tarkastella, ja näin voidaan nähdä, jos jossakin ostoprosessin ohdassa on jotakin häikkää, joka saa asiakkaan poistumaan ja keskyttämään prosessin. Näin bugit voidaan korjata ja myynti lähtee jälleen kasvuun!

Miten optimoin?

Mieti tarkkaan, millä hakusanoilla tai fraaseilla käyttäjä hakee palveluitasi. Mieti sanavalinta jonka ympärille rakennat optimoinnin tarkkaan.

Kun hakusanat ovat hallussa, on aika rakentaa sisältö niiden ympärille. Muista oikeakielisyys ja kirjoita sisältöä, joka myy.