4x tapaa markkinoida

Markkinointi on olennainen osa uusien asiakkaiden tavoittamista. Tähän on nykyään tarjolla paljon kaikenlaisia uusia keinoja – joskaan perinteisiäkään keinoja ei kannata täysin unohtaa. Parhaan keinon markkinoida juuri omaa tuotetta tai palvelua löytää ainoastaan kokeilemalla. Mitä kaikkia keinoja sitten on olemassa? Tämä artikkeli esittelee neljä yleistä keinoa oman yrityksen tai tuotteen markkinointiin.

Nykyään ehkäpä helpoin – ja ylivoimaisesti kustannustehokkain – keino markkinointiin on ehdottomasti sosiaalinen media. Some ei vain tavoita tuhansia ihmisiä ympäri maailman, vaan antaa yrityksestäsi myöskin nuorekkaan kuvan ja tarjoaa helpon tavan ottaa sinuun yhteyttä. Sosiaalinen media tarjoaa useita markkinointivaihtoehtoja, jotka eivät suinkaan maksa maltaita.

Muista kuitenkin, että sometilin hankkiessasi sitoudut päivittämään sitä jatkuvasti – autioitunut sometili on kaikkea muuta kuin houkutteleva.

Somea perinteisempi keino markkinoida on osallistua oman alan tapahtumiin. Tällöin asiakkaat pääsevät näkemään sinut kasvokkain ja saat mahdollisuuden kertoa ja esitellä tuotettasi tai palveluasi paikan päällä. Kun asiakkaalla on fyysisesti mahdollisuus nähdä, mitä oikein tarjoat, on ostopäätös helpompi tehdä kuin netissä. Lisäksi tapahtumaan tulevat henkilöt ovat luonnollisesti kiinnostuneita siitä, mitä tarjoat, joten heitä on helppo lähestyä. Usein he tulevatkin itse SINUN luoksesi ilman sen suurempaa houkuttelua.

Perinteiset keinot, kuten sanomalehdessä, radiossa ja televisiossa mainonta, tavoittavat ihmisiä juuri sinun alueeltasi. Tämä on hyvä keino etenkin silloin, jos potentiaalinen asiakaskuntasi ei kuulu some-sukupolveen. Tämän kaltaiset markkinoointikeinot ovat kyllä somea kalliimpia, mutta toisaalta niihin myös luotetaan sosiaalista mediaa enemmän.

Tätä keinoa saatetaan nykyään vältellä muun muassa ilmastonmuutoksellisista syistä, mutta kotiin tai postilaatikkoon jaettu paperinen mainos tavoittaa kuluttajan satavarmasti. Muista, että paperille painettava mainos kannattaa suunnitella huolella, jottei se huku muun mainospostin joukkoon. Mielenkiintoinen mainos herättää kuluttajan huomion ja saa tutustumaan siihen tarkemmin. Tämä markkinointikeino on siis oikein tehokas, joskin se aiheuttaa paljon kustannuksia aina lehtisten painattamisesta niiden jakamiseen.